Svar: Salt og nyrekapacitet
31. januar 2005
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Det er rigtigt at man ikke skal give barnet alt for meget salt. Man behøver dog ikke at koge barnets grøntsager for sig selv. Barnet kan godt spise med af familiens mad, hvis bare vandet de koges i kun er let saltet.
Med hensyn til saltvands dråber, så betyder det at præparatet er 'isotonisk' at det er lavet, så det svarer til den saltmængde vi normalt har i kroppen. Du ved at når vi græder, så er er tårerne salte og det isotoniske saltvand svarer til dette.
Jeg synes derfor roligt at du kan bruge saltvand. Du skal naturligvis kun bruge det når det er nødvendigt, men gerne flere gange om dagen.
Salt er vigtigt for væskebalancen, muskel og nervefunktionen. Indtagelse af for store mængder salt kan hos voksne spille ind på blodtrykket, men dette ses normalt ikke hos børn. Børn der får for store mængder salt kan derimod få diarré, kramper og blive bevidstløse. Lige omkring nyrerne og nyrernes påvirkning, så handler det så vidt jeg ved ikke så meget om salt, men mere om protein og andre mineraler, som skal udskilles gennem nyrerne.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske